کتابخانه های بزرگ ایران و جهان


مراکز بزرگ اقتصادی ایران و جهان


پیشنهاد تهیه منابع جدید

 

از دانشجویان محترم خواهشمند است قبل از تکمیل فرم پیشنهاد تهیه منابع از وجود یا عدم وجود مدرک مورد نیاز درکتابخانه اطمینان حاصل نمایند.

 

فرم پیشنهاد خرید و تهیه کتاب

کتابخانه دانشکده اقتصاد

معرفی کتابخانه

    کتابخانه دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران همزمان با انتزاع دانشکده اقتصاد از دانشکده حقوق و علوم سیاسی و اقتصادی در آبان ماه سال 1346 شمسی تاسیس گردید. در سال 1349  هنگامی که دانشکده اقتصاد به مکان فعلی که یک ساختمان 5 طبقه در خیابان کارگر شمالی است انتقال یافت، کتابخانه کار خود را در محل جدید در طبقه دوم  با 13061 جلد کتاب فارسی و لاتین آغاز نمود.

در حال حاضر (تابستان سال 1398) آمار مدارک موجود در کتابخانه به شرح ذیل می باشد:

کتاب لاتین

کتب فارسی

پایان نامه

اسناد و گزارش

مجلات لاتین

مجلات فارسی

26828جلد

17918جلد

2020عنوان

1651جلد

457 عنوان

263 عنوان

 

اطلاعات مدارک فوق در نرم افزارسیمرغ و اوراکل کتابخانه وارد شده و از طریق جستجوی کامپیوتری قابل بازیابی می باشد. به علت تحت وب بودن نرم افزار اوراکل می توان از طریق سایت دانشگاه تهران به منابع کتابخانه دسترسی داشت و استفاده کنندگان بدون مراجعه حضوری از منابع کتابخانه، محل منابع اطلاع یافته و درصورت موجود بودن منبع مورد نیاز خود به کتابخانه مراجعه می نمایند.

     بخش های مختلف کتابخانه

  • بخش سفارشات
  • بخش فهرست نویسی
  • بخش امانت
  • بخش مراجع، پایان نامه ها و اسناد و گزارش
  • بخش نشریات

بخش ثبت و سفارشات

این بخش مسئول تهیه، خرید، سفارش، هدیه و مبادله مواد کتابخانه و سفارش کتاب جهت اعضای هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی می‌باشد. مهمترین کارهایی که در این بخش انجام می گیرد به شرح زیر است:

  • کسب اطلاع درباره کتاب های مورد نیاز
  • سفارش و تهیه کتابهای انتخاب شده
  • پیگیری تاخیر در سفارشهای انجام شده
  • دریافت و بررسی کتابهای سفارش شده
  • نگهداری سوابق کتابهای سفارش داده شده یا دریافت شده
  • ثبت اطلاعات کتب خریداری شده یا دریافت شده (کتب اهدایی)
  • کسب مجوز و اقدام برای پرداخت پیش فاکتورها
  • هماهنگی و ایجاد ارتباط با سایر کتابخانه ها و ناشران

انتخاب منابع

ابتدا نسبت به تهیه کاتالوگهای مختلف موضوعی از ناشران معتبر ، همچنین تهیه فهرست ناشران و کتابفروشان،دریافت لیست موجودی اعم از کتب فارسی و لاتین از نمایندگان و کارگزاران ناشران بین المللی، تهیه کتابشناسی ها، تماس با انجمنها و ناشران، از طریق اینترنت و غیره اقدام نموده و کلیه اطلاعات جمع آوری شده به نمایندگان کمیته کتاب کتابخانه ارسال می شود سپس کتاب انتخاب و خریداری می شود.

سفارش منابع

کتابخانه دانشکده اقتصاد سفارشات خود را به دو طریق انجام می دهد:
1. از طریق خریداری کتب خارجی و فارسی از نمایشگاههای بین المللی کتاب تهران، نمایشگاههای تخصصی وزارت علوم، کتابفروشان و انتشارات داخلی.
2. از طریق کارگزاران و نمایندگان ناشران معتبر کتب خارجی در ایران.

.

بخش فهرست نویسی

نظر به اینکه کتاب و کتابخانه در هر موسسه آموزشی نقش حساس و مهمی را ایفا می کند و در واقع به عنوان مخزن اطلاعات و تبادل افکار و نظرات محققان و دانشجویان انجام وظیفه می نماید بخش فهرستنویسی در همین راستا به عنوان فاکتور اساسی و تخصصی این مجتمع عمل می کند.

بدیهی است با توجه به پیشرفت علوم هر کدام از رشته های اصلی به انشعابات فرعی تر تقسیم شده است و تمیز آنها از یکدیگر و تعیین دقیق موضوع کتاب از اهمیت خاصی برخوردار است و بر همین اساس بخش فهرستنویسی با بررسی و تجزیه و تحلیل و فهرست نویسی کتابها می تواند دانش پژوهان را سریعتر به اطلاعات مورد نیاز خود راهنمایی کند.

هر کتابی دارای فهرست توصیفی و تحلیلی می باشد. فهرست توصیفی مشخصات کتاب را که شامل نام مولف، عنوان، وضعیت نشر، تعداد صفحات و سایر مشخصات فیزیکی کتاب است را به دست می دهد.در فهرست تحلیلی تحت قواعد و ضوابطی خاص و روشی اصولی به کتاب موضوع مناسب و سپس شماره رده بندی داده می شود.

آن دسته از کتابهایی را که نتوان از طریق جستجو در کتابخانه های کنگره، بریتانیا و سایر کتابخانه های معتبر دنیا و در مورد کتب فارسی، کتابخانه های معتبر ایران فهرستنویسی نمود بایدتوسط فهرستنویس بصورت Original از طریق جستجو در subject headings، رده های موضوعی و ... موضوع دهی و سازماندهی نمود.

اهم وظایف این بخش:

  • تهیه فهرست‌نویسی منابع فارسی و لاتین و وارد نمودن اطلاعات مربوط به کتابهای فهرست‌نویسی شده در نرم افزار کتابخانه (اوراکل و سیمرغ).
  • تهیه برگه های چاپی عنوان،موضوع، نویسنده، و غیره برای تک تک عناوین کتابها.
  • انجام اصلاحات و رفع اشکالات احتمالی موجود در فایل کتابها.
  • اصلاح شماره ثبت های تکراری کتابها و یا شماره راهنمای تغییر یافته.
  • حذف کتابهای تکراری و خالی نمودن شماره سریال آنها و پر نمودن آن با اطلاعات جدید.
  • آماده سازی کتب بازگشتی از صحافی.
  • ارسال تازه های کتاب برای اساتید از طریق ایمیل.
  • فایل برگه های چاپی کتب در برگه دان ها.
  • بررسی کتب اهدایی جهت ورود به مخزن.

بخش امانت    

بخش امانت محل اصلی نگهداری کتابهای کتابخانه و محل مراجعه دانشجویان و اساتید برای امانت گرفتن کتابهای مورد نیازشان می‌باشد. کتابهای این بخش ترکیبی از کتب فارسی و لاتین است که البته بیشتر آنها را کتابهای لاتین تشکیل می دهند. سیستم رده بندی این کتابخانه نیز LC  است.

در این بخش کارهای زیر انجام می گیرد:

  • ثبت عضویت و ورود اطلاعات دانشجویان و اساتید.
  • امانت، تمدید، بازگشت و رزرو کتابها.
  • تسویه حساب اعضا.
  • قرار دادن کتابها و مرتب کردن آنها در قفسه ها.
  • پیگیری دیرکرد کتابهای اعضای دائم.
  • وجین کتب از طریق بررسی میزان استفاده و میزان امانت کتابها.
  • راهنمایی مراجعه کنندگان جهت جستجو در سایت کتابخانه و یافتن کتابها.
  • جدا کردن کتابهای فرسوده برای صحافی.

بخش مرجع (پایان نامه, نشریات فارسی و لاتین, اسناد و گزارش)

بخش مرجع یکی از بخش‌های مهم کتابخانه‌های تخصصی و دانشگاهی است. مراجعین به کتابخانه، بیشترین پاسخهای سوالات خویش را در رابطه با تحقیقات، در این بخش خواهند یافت.

اهم فعالیت‌های این بخش

  • نگهداری پایان‌نامه‌های مقطع دکتری و کارشناسی ارشد، کتب مرجع لاتین، نشریات و اسناد و گزارش‌ها و ارائه راهنمایی به مراجعین جهت دستیابی به اطلاعات مورد نیاز.
  • سازماندهی مجلات و نشریات از طریق کاردکس و کامپیوتر بر اساس الفبای عنوان و مرتب نمودن آنها در قفسه ها بر اساس الفبایی عنوان.
  • راهنمایی مراجعین برای جستجو در بانکهای اطلاعاتی جهت دسترسی به مقالات مورد نیاز.
  • جمع‌آوری و صحافی دوره‌ای مجلات (در هر دوره با ورود نشریات جدید و قرار گرفتن آنها در قفسه، نشریات سال قبل جمع آوری شده و پس از کنترل با کاردکس و فهرست‌برداری، بسته بندی و بعد ازهماهنگی با امور مالی، به صحافی ارسال و پس از دریافت و آماده سازی در قفسه های آرشیو نشریات فایل می گردند)
  • پاسخگویی به مراجعین سایر دانشکده‌های دانشگاه تهران و سایر دانشگاه‌های ایران.
  • ارائه امکان تکثیر پایان‌نامه‌ها و اسناد به اعضا مطابق آیین‌نامه کتابخانه‌های دانشگاه تهران.

     بخش نشریات

نظام سازماندهی مجلات از طریق کاردکس و کامپیوتر بر اساس الفبای عنوان مجله صورت می‏گیرد. دراین بخش نشریات بر اساس الفبایی عنوان در قفسه ها مرتب گردیده است. از فعالیت های دیگر این بخش راهنمایی مراجعین برای جستجو در بانکهای اطلاعاتی جهت دسترسی به مقالات مورد نیاز می باشد.

صحافی 

در هر دوره با ورود نشریات جدید و قرار گرفتن آنها در قفسه، نشریات سال قبل جمع آوری شده و پس از کنترل با کاردکس و لیست برداری، بسته بندی و بعد ازهماهنگی با امور مالی، به صحافی ارسال و پس از دریافت و آماده سازی در قفسه های آرشیو نشریات فایل می گردد.

بخش نشریات همچنین پاسخگوی مراجعین از سایر دانشکده های دانشگاه تهران و سراسر ایران بوده و امکانات تکثیر در اختیار اعضا قرار می گیرد.

برگزاري وبينار آموزشي پايگاه هاي ScienceDirect وScopus
پس از برقراري دسترسي آزمايشي دانشگاه تهران به دو پايگاه Scopus و Science Direct، وبينارهاي آموزشي اين دو پايگاه...
دستور العمل نگارش پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری
دستور العمل نگارش پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری
امکان خواندن پایان نامه از طریق کتابخانه دیجیتال کتابخانه مرکز
قابل توجه دانشجویان عزیز و استادان محترم دانشگاه تهران از این پس دانشجویان و استادان دانشگاه تهران می توانند پایان...
تسویه با کتابخانه دانشکده
به اطلاع دانشجویان تحصیلات تکمیلی می رساند جهت تسویه با کتابخانه دانشکده باید یک نسخه چاپی از پایان نامه را با...
تسویه حساب با کتابخانه مرکزی
1.تحویل و تسویه پایان نامه ها به کتابخانه مرکزی با توجه به استقبال دانشجویان و مزیت‌های عدم مراجعه حضوری جهت...
تازه های کتابخانه
دسترسی دانشگاه تهران به EBSCO Discovery Service فهرست کتب الکترونیکی لاتین خریداری شده توسط کتابخانه دسترسی...

معرفی پایگاه

راهنما

    عضویت رسمی

عضویت رسمی در کتابخانه دانشکده اقتصاد در حال حاضر شامل اساتید، دانشجویان و کارمندان دانشگاه تهران می باشد. ارائه خدمات کتابخانه ای به اعضای رسمی با ارائه کارت (دانشجویی، کارمندی و هیئت علمی) امکان پذیر می باشد.

   عضویت غیر رسمی

متقاضیانی که از سازمانهای دیگر بجز دانشگاه تهران می باشند (مقطع کارشناسی ارشد به بالا) باارائه کارت شناسایی و پرداخت مبلغ 5000 تومان از عضویت روزانه استفاده می‌نمایند.

لازم به ذکر است این افراد می توانند تنها از بخش مرجع (پایان نامه ها و نشریات) در محل استفاده نمایند. و از هرپایان نامه (حداکثر 3 عنوان) 10 صفحه کپی تهیه کنند.

   تعداد منابع و مدت زمان امانت اعضا رسمی

1. اعضای هیات علمی دانشگاه 12جلد (کتابخانه مرکزی:3جلد، کتابخانه دانشکده یا موسسه 6جلد و بین کتابخانه ای 3جلد) 4هفته. بازنشستگان هبات علمی موظف به تسویه حساب در انقضای هر سال با کتابخانه های محل مراجعه میباشند.

2. دانشجویان دوره دکتری تخصصی: 10جلد (کتابخانه مرکزی 3 جلد، کتابخانه دانشکده یا موسسه 5جلد و بین کتابخانه¬ای 2جلد) 4هفته.

3. دانشجویان کارشناسی ارشد: 9جلد (کتابخانه مرکزی 2جلد، کتابخانه دانشکده یا موسسه 5جلد، بین کتابخانه ای 2جلد)3هفته.

  1. کارکنان دانشگاه تهران (رسمی ,پیمانی و قراردادی) 6جلد (کتابخانه مرکزی2جلد, واحد مربوطه 2جلد,بین کتابخانه ای2جلد )2هفته. کارکنان بازنشسته هر سال موظف به تسویه حساب با کتابخانه های محل مراجعه می باشند.

تاخیر   

     در صورتی که امانت گیرنده کتاب را به موقع نیاورد باید مبلغی را بابت دیرکرد کتاب به کتابخانه بپردازد.
     این مبلغ بر اساس "آئین نامه استفاده از کتابخانه های دانشگاه" روزی 500 ریال و پس از 5 روز مبلغ 1000 ریال در نظر گرفته شده است.

 تسویه حساب

دانشجویان پس از فارغ التحصیل شدن باید با کتابخانه دانشکده تسویه حساب نمایند. تسویه حساب برای تمامی دانشجویان پس از اطمینان از عدم بدهی به ایشان داده می شود.

طبق مقررات دانشگاه تهران، دانشجویان فارغ‌التحصیل موظفند یک نسخه چاپی از پایان‌نامه به همراه CD آن که شامل:

  1. فایل pdf از 15 صفحه اول.
  2. فایل pdf از کل پایان نامه.
  3. فایل word زیپ  شده از 15 صفحه اول پایان نامه
  4. فایل word زیپ شده از کل پایان نامه

است به کتابخانه تحویل دهند. شایان ذکر است فایلهای مشروحه باید کاملا برابر با نمونه اصل پایان نامه باشد.

ساعات ارائه خدمات:

     بخش امانت

شنبه تا چهارشنبه

ساعت 19-8

    بخش مرجع

شنبه تا چهارشنبه

ساعت 15:30-8

 

       

        آدرس : خ کارگر شمالی روبروی بیمارستان شریعتی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران

        تلفن تماس: 88026422

        آدرس وبسایت: http://economics.ut.ac.ir/ecolib

       پست الکترونیکی :ecolib@ut.ac.ir

رییس کتابخانه

فاطمه روشندل

  • تخصص:  کارشناسی ارشدرشته علم سنجی
  • پست اجرایی       رییس کتابخانه :
  • تلفن:8012 6111 
  • پست الکترونیک:  froshandel@ut.ac.ir

 

همکاران

خانم کوچک زاده

خدیجه کوچک زاده

  • تخصص: کارشناس ارشدرشته کتابداری و اطلاع رسانی
  • پست اجرایی       :بخش سفارش
  • تلفن:61118123
  • پست الکترونیک:khkouchakzadeh@ut.a.ir  

     

 


خانم شیری

اکرم شیری

  • تخصص:  کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانی
  • پست اجرایی  :
  • تلفن:61118104
  • پست الکترونیک:  akram_shiri@ut.ac.ir